Tuesday, January 5, 2010

2010 dan cabarannya

2010 sudah pun membuka tirainya.. Bermacam-macam perkara yg bermain di benakku.

Rasanya sejak kebelakangan ini, kesihatan tak mengizinkan. Mampukah aku menjalankan tugas sebagai GB sebaik yg mungkin? Rasanya smgt aku semakin luntur kerana jemu dan letih berulang alik dari sekolah ke rumah?

Masihkah aku di sekolah lama atau akan bertukar ke Temerloh?

Mampukah aku menjadi penternak ayam kampung utk di pasarkan di sekitar Temerloh? Dengar cerita harganya lumayan.

Mampukah aku memanfaatkan tanah di sekeliling rumah ku ini utk bercucuk tanam seumpama menanam cili padi dan pokok pisang?

Mampukah aku belajar dan mahir dalam main keyboard dan bongo?

Mampukah aku belajar lagu-lagu berzanji? Mampukah aku mendidik anak-anak ke arah kemahiran tersebut?

Mampukah aku menghafal surah-surah yg diamanahkan oleh guruku utk bacaan ketika solat suboh?

Dapatkah aku bersuluk pada tahun ini dan kalau dapat, boleh aku bersuluk dgn tenang tanpa teringat hal-hal keduniaan?

Mampukah aku ??????? rahsia.rahsia.

9 comments:

Kembara Kelana said...

pijan
kau boleh...aku yakin kau boleh..camana? lu pikirlah sendiri pijan..

Faris said...

MPMN,
Jangan lemah semangat. Dimana ada kudrat disitu akan ada kejayaan. Usah dijadikan segala halangan sebagai alasan untuk tidak berjaya. Ajaran agama kita pun tak sebegitu. Apabila dah bersuluk, mesti kekuatan iman dan semangat akan lebih jitu. Teruskan usaha menggalas amanah yang dipertanggungjawabkan supaya rezeki kita halal dunia dan akhirat untuk keluarga kita. Go.... MPMN.... Go....

mpmn said...

kk..

aku dah fikir caranya. aku tunggu kau pindah rmh anai2 tu. nanti aku nak tuntut ilmu dgn abg ipar kau.

mpmn said...

faris...

tk atas nasihat dan smgt yg kau lontarkan. aku cuba bertahan dan dlm masa yg sama bertatih buat satu-satu apa yg aku rancang. moga berhasil.

binzain said...

apakata ekau tebusguna tanah diblkg umah yg luas tu,ada juga manfaatnya dari dibiorkan lalang tumbuh begitu saja.tapi kena ada planning yg betul.

bina kolam ikan arowana mcm dibukit merah tu....dengar kabo ada yg melabur untuk projek ni berpuluh2 ribu,hasilnya dikatakan lumayan.ayam kampung pun bagus juga, telur boleh dijual,yg ayam tua tu boleh dijual juga.org tak sangka ayam tu dah tua,sebab ayam kampung memang mcm tu.

kalu nak cepat layi ekau tanam pokok ketum atau ganja aje.cepat masuk.......heheheheeh.

mpmn said...

binzain...

cdgn ko tu terlalu mahal, aku tak ada modal. tp tak pe aku akan buat satu persatu. insyaaalah. tp aku lebih berminat tanam pokok ketum dan daun ganja. lebih lumayan lagi. jgn cite kat sape2 ye.

b said...

sumpah aku tak cite pada sape2.... tapi orang baca blog ni la.
jual ayam pun untung besar juga, ayam import dari cina ke,siam ke,rusia ke.....tapi ingat untung besau, dosa lagi besau...aku tak nak terlibat...

mpmn said...

b....

setahu aku ayam dari kazagtan mahal harganya. ramai org terliur tengok ayam ni. lumayan kalau jual ayam cap ini.

binzain said...

kazagtan ???!!!.negeri mana tu...? Ooooo negeri nya dekat negeri gohead gostan.

ayam import mesti la mahal.