Saturday, June 6, 2009

BAHAYA RADIASI HP

HP merupakan kemudahan era moden dlm myk kita. Namun begitu, inovasi canggih ini mengancam kesihatan manusia. Kita terdedah kpd pelbgi btk sinaran setiap hari. Drp gelombang mikro hinggalah sinar x, kita sentiasa dikelilingi gelombang EMF (sinaran elektromagnet).
"Bahaya teknologi wayarles mungkin lebih tragik drp kesan rmh hijau. Sinaran hp blh mengakibatkan kerosakan genetik. Malah, penggunaan secara sederhana teknologi komunikasi mudah alih ini masih boleh meningkatkan risiko tumor otak secara mendadak", menurut Dr. George Carla, Pengasas Safe Wireless Initiative.

Adakah HP Selamat????
1. HP 'Merosakkan Sel-sel Darah'
Sinaran hp blh merosakkan sel2 drh dgn meningkatkan kuasa tekanan sesama mereka,
kata saintis.
2. HP "Mengubah DNA Manusia"
Kajian makmal menunjukkan bhw gelombang radio drp hp blh mengancam sell2 badan dan
merosakkan DNA. (sumber dr BBC News)
3. HP Blh Mempengaruhi Kualiti Sperma
Jika hp disimpan dlm poket dan dibiarkan dlm mod ckp akan merendahkan kualiti sperma,
demikian menurut penyelidikan baru drp Cleveland Clinic. (sumber dr CNN)
4. Kajian: Radiasi dr HP Merosakkan Daya Ingatan
Pendedahan kpd sinaran hp memburukkan ingatan jangka pendek tikus, mnrt kajian baru di
Sweden.
5. Kesan Radiasi HP, Tumor Otak dan Kanak2
Dlm meta-analisis yg diterbitkan dlm isu Mei 2008 Jurnal Antarabangsa Onkologi, penyelidik
Sweden menemui perkaitan ant. tumor otak dan penggunaan hp.

Perkara yang patut anda tahu

1. Apakah itu E.M.R?
E.M.R merujuk kepada Radio Elektromagnet, sinaran frekuensi berbahaya yg dipancarkan oleh telefon bimbit. Sinaran tidak mengion daripada sumber frekuensi rendah mengion seperti model awal telefon bimbit dipercayai selamat. Pandangan ini telah berubah sejak
kuasa telefon bimbit telah dipertingkatkan daripada gelombang paras rendah kepada
gelombang mikro paras tinggi.
2.Apakah Perbezaan Antara Gelombang Radio Dan Gelombang Mikro?
Gelombang radio adalah kuasa penghantaran berparas rendah yang menghantar isyarat dari
atau ke telefon anda. Frekuensi tidak mengion ini adalah selamat. Kini, telefon bimbit
berkapasiti 900MHZ hingga ke 2.4GIGs atau lebih tinggi agar anda dapat menerima isyarat
yang jelas apabila bergerak dari satu bilik ke bilik lain atau diluar. Namun demikian, telefon
anda kini dilengkapi kuasa sinaran gelombang mikro/inframerah.
3.Apakah Telefon Bimbit Membahayakan?
Beberapa penyelidikan telah menunjukkan sinaran frekuensi radio daripada telefon bimbit
"menyebabkan kerosakan genetik dalam darah manusia", sementara satu kajian kes lagi
mendapati "peningkatan statistik yang signifikan" bagi tumor otak neuro epikteliun
dikalangan pengguna telefon bimbit.
Dalam tahun 2004, satu kajian tehadap 750 orang yg dilaksanakan oleh karolinska institut di
Sweden mendapati bahawa penggunaan telefon bimbit selama 10 tahun dan keatas
meningkatkan risiko tumor telinga sebanyak 4 kali.
4.Apakah Kesan2 Bahaya Daripada Penggunaan Telefon Bimbit Yg Terlalu Kerap
Ramai pengguna mengadu bahawa telefon mereka terasa hangat dan mereka mengalami
tanda-tanda seperti sakit kepala, kelesuan, kebas dan kehilangan ingatan. Ada telefon bimbit
yg lebih menjanakan haba daripada yg lain. Dalam satu kajian terhadap remaja 16 tahun,
saintis eropah melaporkan kehilangan memori jangka pendek (sehingga 50 minit) boleh
berlaku selepas menggunakan telefon bimbit.
5.Bagaimana BioCerastone EMR Protektor bertindak?
BioCerastone EMR Protector dicipta dengan teknologi canggih Jepun daripada bahan seramik
yang berupaya mengeluarkan tenaga sekala, sinaran inframerah dan lon negetif yang boleh
menghapus dan meneutralkan kesan buruk gelombang elektromagnet bagi melindung anda
dan keluarga tersayng daripada sinaran telefon bimbit.
6.Berapa Lamakah BioCerastone EMr Protector Boleh Bertahan?Adakah Perlu Utk
Menggantikannya Setiap Tahun?
BioCerastone EMR Protector mengurangkan sinar frekuensi radio sepanjang jangka hayat
selagi ianya tidak dirosakkan. BioCerastone EMR Protector tidak boleh dipindahkan ke telefon
lain selepas dipasang kerana pelekat 3M tidak boleh melekat lagi selepas ditanggalkan. Oleh
itu, gunakan BioCerastone EMR Protector yg baru utk telefon bimbit yg baru dibeli.
7.Bagaimana BioCerastone EMR Protector Dipasang Pada Telefon Bimbit Saya?
Sesuai utk semua jenis telefon bimbit BioCerastone EMR Protector boleh dilekatkan pada
belakang telefon bimbit anda. Lokasi yg ideal ialah dimana entena berada. Oleh sebab entena
biasanya tidak bedekatan bateri, lokasi terbaik ialah pada bahagian tengah tempat yg tidak
diisi bateri. Oleh itu, jika bateri berada di bawah, maka anda harus melekatkan BioCerastone
EMR Protector di tengah bahagian atas telefon bimbit.

6 comments:

Faris said...

Pirzan,
Apa sahaja teknologi yang ada di dunia ni memang mendatangkan kesan sampingan. Kita tak boleh lari dari kesan2 sampingan tersebut kecuali kita menolak sepenuhnya teknologi. Misalnya teknologi nuklear, jika disalahguna maka ia akan memusnahkan dunia tetapi jika digunakan ke jalan yang baik maka teknologi nuklear tu merupakan teknologi yang begitu bermanfaat. Cuma bagaimana kita harus meminimakan kesan sampingan. Nampak gayanya kena pakai telefon yang guna benang/dawai dengan cawan.

fidah said...

Betullah mpmn. Rupanya penggunaan telefon amat merbahaya.Waspadalah dan jangan banyak sangat penggunaannya. Lebih baik hantar mesej daripada bercakap. Betul tak?

emzex said...

fidah ,kalu dengar suara lagi best la,terutama suara yg mendayu-dayu...betoi tak aku cakap nie?sms la nie bahasa dia kadang kala tak faham langsung.

mpmn, habis tu nak simpan dimana hp nie,dlm kocek tak boleh,dipinggang pun tak boleh.....mana yea?

Faris said...

Emzex dan lain2,
Kalau tak nak pakai dan tak tahu nak campak mana, hantar aje pada aku. He he he...

mpmn said...

kwn2 kita mmg tak blh lari dri kelemahan atau ksn spgn penggunaan tek. tp manusia akan cari jln cara mengatasi kelemahan tersebut. jd aku cdgkan gunalah cerastone tu. lekat pd hp. aku dah guna n mmg berkesan. sebelum guna bila berckp telinga rasa panas n sakit, skrg dah tak rasa apa2. bkn mahal pun RM50 je. aku beli dgn kwn. benda ni menukar radiasi ke ion. tek. jepun geng. ia bkn shj blh guna pd hp malahn pd laptop, aircon n so om.

Kembara Kelana said...

tajuk sebesar kuku bila kau menulis seluas alam punya cerita...pijan pijan..