Wednesday, June 17, 2009

Bahayakah Makanan Kita Sekarang?

Kalau kita teliti makanan yg dijual dan dimakan oleh rakyat Malaysia, kebanyakannya akan membawa kita kerap mengunjungi rumah sakit. Contoh sebelah pagi makanan yg dijual ialah nasi lemak, roti canai, nasi dagang, nasi kerabu, mee goreng dan lain-lain. Makanan2 ini mengandungi lemak, minyak yg mana tidak baik untuk jantung kita yg kurang senaman ni. Lagipun rakyat Malaysia malas untuk bersenam, mungkin kerana kesibukan kerja dan kepenatan. Aku kadang2 tak tahu apa nak makan di kantin sekolah. Jenis2 nasi dan mee serta kuih2. Itu sebelah pagi, tengahari pun begitu juga, petang n malam. Lebih kurang sama. Aku rasa sudah sampai masanya makanan kita di Malaysia ini ditukar atau ditambah dgn jenis serat. Spt nestum, oat, roti n yg seangkatan dgnnya. Mungkin dgn cara ni IJN akan kurang dikunjungi oleh peminatnya dan org lelaki tak le perutnya ada pelampung. Tak comelkan. Apa pandangan anda semua?

9 comments:

emzex said...

mkn apa pun boleh,tapi kena kontrol.berhenti sebelum kenyang.

jangan tidor atau mandi selepas makan.

ada pelampung kan mancho!?.taklah nampak macam cicak kobeng.

mpmn said...

kalau byk mkn n rajin bekerja sehingga mandi peluh mcm pekerja indon, aku ingat ok le. tp kalau mcm kita ni, mkn byk tp kerja pula tak keluar peluh, duduk pulak dlm blk aircon, tgulah shbt 3 serangkai. nyosa dulu pendapatan nyosa komudian tak guno.

emzex said...

mane ade mcm tu.peluh sentiasa melele ni.buat rondaan naik turun setiap blok sekolah.

lain lah kalu terperap didlm bilik pejabat.

fidah said...

Macam kita ni susah dah nak bentuk tabiat pemakanan tu. Apa yang penting sekarang kita didik cucu-cucu kita supaya mereka ikut tabiat makan yang betul. Kita bagi depa makan nestum, oat, susu, serat dll supaya mereka sudah biasa dengan makanan tu sejak kecil lagi. lepas barulah mereka tak ada pelampung. Tak ada pelampung pun macho jugak emzek oi.

Faris said...

Pirzan,
Bukan setakat makanan, kawalan pemakanan dan diet seimbang saja yang perlu tetapi bekas makanan juga memberi impak kepada makanan yang kita makan melalui bekas2 tersebut. Contohnya apabila kita makan dalam bekas polysterine, kesan toksiknya meresap masuk ke dalam badan. So, berhati2 kerana penyakit yang lebih dari 3 serangkai akan menyinggah tubuh kita.

Kembara Kelana said...

jan peranti
kau tak dapat temuduga lagi ke?

emzex said...

fidah oooii, hang duduk dinegeri jelapang padi, hang nak bagi anak cucu makan oat,nestum,barli, gandum, sekoi mana boleh.hang kena tukar negeri kedah kepada negeri jelapang gandum atau sekoi lah.

mpmn said...

aku dah cal spp tdi...dia kata hjung bln... bengang btul! Tpi biasaklah klangan org cmrlang sokmo dkmudiankan....

Faris said...

Pirzan,
Mana entri baru kau?? Aku tertunggu2 juga ni.