Tuesday, March 9, 2010

Berjabat Tangan

ragam bersalam di Malaysia

salam orang yang tak ikhlas
- hanya bersalam di hujung jari saja

salam budak-budak rock dan yang sewaktu dengannya
- sambil bersalam menemukan jari-jari tertentu

salam kenduri perkahwinan
- ada sesuatu di tapak tangan

salam pendekar
- pegang ibu jari

salam sunnah Nabi
- menemukan seluruh tapak tangan sambil berselawat
- jika sebelum bersalam pernah bermusuh maka selepas bersalam kedua-duanya berbaik
semula tanpa menyimpan sebarang dendam.
- salam yang sampai ke hati.

10 comments:

ybs said...

salam aku sampai tak kat hati kau? hehehe.....

mpmn said...

bukan setakat hati sampai meleleh kat janggut aku

zorro said...

salam org putih tak sama dgn org melayu.

org melayu dua belah tangan,dan bersalam-salaman. org putih goncang tangan.

salam tok kadi mcm mana rasanya.usup ada pengalaman lebih.dia boleh komen. zzzzzzzzzzzzzzzz....

mpmn said...

zorro..

org melayu mmg pandai mencipta aneka ragam salam. salam zorro dgn pedangnya. he..he..he

hg pung kalau nak pengalaman lebih, boleh le cari tok kadi. ada berani ka?

ybs said...

tp janggut ko tu tak cukup hisab, ko kena simpan dan biarkan panjang lg, jgn dicukur!!!

ybs said...

mpmn,
zorro tu mane berani nak goncang tgn tok kadi sekali lagi.... muka dia pon tak berani nak tunjuk, asyik bertopeng jer, ade panau/kurap ke kat muka tu??? hehehe....

mpmn said...

ybs..

aku tak tertipu dgn topeng zorro tu. mata dia tetap ku kenal.

zorro said...

bkn tak berani,tapi takut tak terlaksana keadilannya.

tak de panau atawa kurap,tapi takut sunburn le..

ko kenal melalui mate ye mpmn.aku pun tetap kenali ko. lobang hidung tetap ku kenali,inikan janggut ybs.

zappp...zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Anonymous said...

salam bro..
adab bsalam mngikut sunnah yg aku belajar dari ustaz..
i. guna sebelah atau dua belah tangan
ii. x dibenarkan mengoncang tangan
iii. x dibenarkan meramas/mencengkam tangan org yg disalam kerana dibimbangi boleh menyakitinya..
wallahuaklam..adesu..

mpmn said...

adesu...

begitu juga yg aku belajar bro. kalau org Arab jika lepas berbalah siap berpeluk2an. habis semua dibuang yg keruh tinggal yg jernih je.

org yg bersalam suka menggemgam erat tu ialah nak menguji kekuatan org yg disalamnya.

satu lagi bila nak bersalam dgn org lain pastikan tangan tu bersih. jangan lepas mengesat hingus di hidung, menutup mulut lepas bersin, mengorek2 hidung, buang sisa makanan di celah gigi n lepas tu berslam dgn org. lebih2 lagi bersalam dgn ulama. Ini adalah kerana tangan ulama tu bersih dan disalam oleh org lain. nanti penyakit berpindah tangan