Monday, April 19, 2010

Lain Dirancang Lain Jadinya

Perkhemahan pengakap di SM Teknik Sepang

kambing biri-biri yang dipanggang dan diberi makan percuma kpd pengunjung. Merasa jugalah aku makan free daging biri-biri.
Ubikayu yg dipamerkan. Aku ingat nak tanam ubi kayu pulak lepas ni. Tanam pisang tak keluar2 hasil. Asyik kena makan kerbau je.bergambar kenangan di kandang kambing boer
adik-adik sedang bergambar dgn kakaknya di dewan sm teknik sepang
bergambar di kandang lembu susu

Minggu lepas aku bercadang nak gi sekolah anak di Teknik Sepang. Sekolah dia buat program motivasi utk ibubapa dan aku janji. Lepas program tersebut aku nak balik kg utk mengikut program senaman tradisional. Tapi lain pula jadinya. Betullah yg dikatakan 'manusia boleh merancang tapi Allah swt yg menentukan segala2nya' Juga kata org tua2 ' kalau dah rezeki takkan ke mana'. Maka itulah yg terjadi pada aku.

Jumaat malam Sabtu aku bermalam di rmh adik ipar di Sg Ramal Luar. Dia pulak mengajak aku ke Mini Maha di Ampang Pecah, Hulu Selangor pd keesokkan harinya.

Pagi2 aku ke sekolah anak di Sepang dan lihat program. Beritahu anak aku nak ke Mini Maha. Jadi aku terpaksa tinggalkan majlis motivasi ibubapa dan aku janji dan bertolak ke Ampang Pecah mengikut lebuhraya Ipoh.

Nak jadi cerita, sampai simpang nak masuk Rawang terlajak pulak. Jadi aku terus je hingga ke Tanjung Malim. Alang2 dah sampai TM, aku bawa isteri dan anak2 menyorot kembali nostalgia di UPSI. Singgah kedai angah, angah pun masih ingat kat aku lagi. Tengok promosi dalam Moda. Lepas tu makan tengahari di kedai abuya. Keliling pekan TM dan beli DVD cetak rompak di kedai India tu. Pelik sungguh, kedai tepi balai polis je. Tapi.. boleh jual dvd cetak rompak dgn bebas tanpa apa2 tindakan.

Keluar dari TM aku terus ke Ampang Pecah dan terus ke rumah pengetua Darul Ulum.

Sekian jelah catatan perjalanan hujung mingguku bersama keluarga. Lain yg dirancang, lain jadinya. Seronoknya dapat bawa balik dua kampit baja dan benih free dari pejabat pertanian. Aku daftar dapat satu n org rmh daftar dapat satu. Nasib baik anak aku kecil lagi. Kalau besar aku suruh anak daftar gak. Banyak boleh bawa balik. Maklumlah kerajaan sekarang 'rakyat didahulukan'.

No comments: