Monday, January 10, 2011

Akibat Tak Ikut Sunnah

Akibat cemburu isteri muda telah menetak isteri tua. Nasib baik tak mati. Patutnya isteri tua yang tetak isteri muda kerana telah merampas suaminya.

Masalahnya pada pandangan aku ialah suami tak mampu tapi nak kahwin satu lagi. Kalau si suami mampu tentu dia boleh belikan sebuah rumah lagi untuk isteri mudanya. Ini tidak, menumpang rumah bini tua. Buat malu kompeni je. Nabi tak buat mcm tu. Longgok isteri-isteri dalam satu rumah. Maklumlah org perempuan ni apabila dah tak boleh kawal kemarahannya kerana cemburu, byk perkara aneh boleh dilakukannya. Contoh berapa ramai suami yang cacat kerana alat sulitnya telah dipotong oleh si isteri. Siapa yang susah kalau dah jadi gitu?

Lainlah Ketua Menteri Sarawak. Walaupun dah tua, jln pun tak berapa nak daya tp boleh kahwin bini muda dan bergetah lagi. Org Lebanon lagi. Lain mcm taste KM Sarawak ni. Bukan main manja lagi bini dia aku tengok. Jeles aku dibuatnya. Tapi aku tak berwang spt dia. Melopong jelah.


11 comments:

jm said...

zan.. KM sarawak tu nampak je jalan gitu tp die power.sebab tu dia boleh beregu dengan mek salleh dan mek arab lebanon.tak caya tanyalah si bol apa rahsianya...

myhas said...

Assalamualaikum,

Tahniah kerana saudara masih setia pada yang isteri saudara. Sebenarnya orang perempuan ni tak kisah pun suaminya nak beristeri berapa banyak pun. Bagi mereka kalau mampu dari segala sudut, tak berat sebelah dan menjalankan tanggungjawab kerana Allah swt, semuanya beres!
Ikut Alquran dan Sunnah, semuanya tak jadi masalah. Fikir-fikirkanlah....................

mpmn said...

jm...

gitu ke citenya? tp aku yakin dia mmg power sbb tu dia berani menikah dgn mek arab tu.

mu bila lagi?

mpmn said...

myhas...

saya mmg setia pd isteri yg ada. tp kalau ada rezeki dan peluang tak bolehlah menolak. tp sy tak setujulah pendapat myhas.. kata org perempuan tak kisah suami nak kahwin lagi.

realitinya..
baru suami buka mulut ada yg kena serang secara fizikal, ada yg mengancam suami utk memotong... ada yg suruh ceraikan dia. betul tak?

mungkin myhas je yg tak gitu?

tokek gekko said...

KM serawak tu pakai gambir serawak kut??....

tu le mana boleh letak isteri2 dlm satu rumah.Islam pun melarang perkara sebegini.

apa cite sebenar kita tak thu... dengar kabar isteri tua tu nak ambil anak isteri muda yg masih kecil tu. kononnya nak beri minum susu.

mpmn said...

tokek..

aku tak pikior km sarawak guna gambir sarawak. tak mainlah barang local. duit banyak, boleh dpt yg lebih berkualiti dari luar negeri punya. atau mungkin dia tak perlu bantuan apa2 ubatan sbb dia sentiasa menjaga kesihatan secara tradisional.

Juragan said...

jan
aku rasa disebalik entri ko tu...ada beberapa makna tersirat, antaranya
1. ko memang teringin nak berbini lagi tapi duit tak ada
2. ko memang nak berbini lagi kalau ada peluang
3. ko memang nak berbini lagi kalau duit ko banyak...
4. ko memang nak berbini lagi macam KM serawak....kalau ko sehat...

hahahaha..kawin ajerlah jan...

Anonymous said...

oh ni kira kes susu menyusu lah ye
tokek.yang muda tu nak belajo nyusu.agaknya yg tua tu jelos tengok kot

mpmn said...

juragan...

bagus bangat analisis yg ko buat. aku jawab telahan ko tu mcm fasha sandha jwb bila wartawan tya dia pasal dia berbikini di Bali...no komen.

mpmn said...

juragan...

bagus bangat analisis yg ko buat. aku jawab telahan ko tu mcm fasha sandha jwb bila wartawan tya dia pasal dia berbikini di Bali...no komen.

mpmn said...

anony....

bukak cite baru pulak nampaknya.