Tuesday, May 3, 2011

Tidak Bertegur Sapa

Misbun dan anak didiknya Lim Chong Wei sudah tidak lagi bertegur sapa. LCW boleh bersalam dgn semua org di mejanya tp dia buat tak nmpk je bks jurulatihnya yg berada di sebelah mejanya. Kalau ikut adat org Melayu, sikap seperti itu menandakan kurang ajar dan tidak tahu mengenang jasa.

Dari satu sudut, sbgi rakyat Malaysia aku nak lihat LCW memenangi pingat emas semasa sukan Olimpik nanti. Tp dari sudut yg lain aku lebih suka LCW dikalahkan oleh Lin Dan. Alasan aku kerana dia tak reti mengenang jasa gurunya. Kejayaan yg diraihnya sekarang ini adalah kerana latihan dan tunjuk ajar oleh Misbun.

Kenapa dia berubah sikap, tidak diketahui kerana kedua2nya menutup mulut. Prinsip aku mudah aje, ank mrd tetap ank mrd. Mesti beradap pd gurunya.

BAM pun perlu dikaji semula. Ada orang kata BAM memilih kasih dan memilih kaum. Kelihatan sukan badminton dimonopoli oleh satu kaum sahaja. Mustahil dlm negara ini, kaum India dan Melayu tak reti lsg main badminton. Cuba bilang berapa kerat org Melayu dan India di naungan BAM. Tengok pula struktur jk BAM, kaum mana yg memonopoli?

Patutnya dlm negara yg majmuk ni, ketepikanlah perkauman. Utamakan pencapaian negara.
Contoh kalau kaum Cina dan India berkebolehan main sepaktakraw, pilihlah mereka. Yg penting Malaysia muncul sebagai juara.

Aku sangat pesimis jenama Satu Malaysia itu akan berjaya. Terlalu banyak yg boleh dipersoalkan.

2 comments:

jm said...

zan, kau buat kajian tindakan lah ke atas BAM tu hehe

mpmn said...

jm..

biorlah dio org yg buat. byr elaun tinggi2 buat apa. ya dak?