Wednesday, July 1, 2009

DEFINISI MELAYU

Dlm Jawa Melayu bermaksud org yg lari. Hang Tuah ckp "takkan hilang Melayu di dunia". Aku teringat masa tingkatan 3. Masa tu aku sekolah agama. Us yg mengajar bhs Arab/tajwid/agama Islam menafsirkan makna Melayu.
mim maksud malas
lam maksud lalai/lemah
alif maksud angan2
ya maksud tukang angguk
wau maksud was2. sbb byk kerja tak jadi
Apabila aku fkr kembali apa yg us aku kata n kaitkan dgn tingkahlaku org Melayu sekarang, ada juga kebenarannya. Kalau org Melayu bangsa yg rajin, takkan ramai yg jadi penganggur n terpaksa guna mat/minah indon/bangla dll. Sampai tak tahu nak buat apa hga jadi mat/minah rempit. Kalau di sekolah pula boleh buat bandingan guru Cina dan Melayu. Rajin n tekunnya bangsa Cina melaksanakan tanggungjawab dan amanahnya pd anak didik. Dlm bilik guru pula tekunya mereka memeriksa buku murid, senyap je bilik guru. Bilik guru yg majoritinya org Melayu bagaimana? Pelajar Cina yg tak berminat nak ke sekolah lagi, pergi buat kerja di kedai2 /bengkel utk jadi usahawan satu hari nanti. Anak Melayu yg mlas sekolah buat apa?

Org Melayu suka berangan nak kaya cepat. Akhirnya ramai yg merana kerana melabur pd penipu. Tukang angguk tak payah ckp lagi. Ada masanya kita tak bersetuju dgn pdgan bos kita, tp kita tetap angguk juga. Akhirnya dipaksakan PPSMI dan anak2 Melayu yg merana kerana anggukkan kita. Was-was hga angkat takbir berkali2. Ambil wuduk berkali2. Apa akan terjadi pd bangsa Melayu pd 2020? Apa pdgan anda sekalian? Mcm aku ni mengutuk bangsa sendiri.

7 comments:

ybs said...

haah la pirzan kau mcm mengutuk bangsa sendiri.... kita manusia mmg serba lemah tdak kira ler bangsa apa pun, tak perlu ler nak di'highlight'kan sgt ttg kelemahan, apa yg lbh penting kita fikirkan cara bagaimana kita org melayu dan Islam ini boleh memperbaiki diri terutamanya dgn iman dan amal agar berjaya bkn sahaja di dunia bahkan di akhirat....

mpmn said...

tp aku rasa utk memperbaiki diri kita kena tahu kelemahan dulu baru blh perbaiki diri. itupun kalau nak perbaiki. yg dah ok kita tambahkan ok nya lg. dlm prcgn strategik kita diajar dlm swot. ada pendpt mengatakan kalau nak tahu kelemahan tya pd musuh. dlm Islam kita diajar kalau nak jaga amalan kita spy tak rosak, kta mesti kenal perosaknya. aku bkn kata diri aku ni bagus sangat. cuma kita ni sbgi pendidik, mungkin blh menymbg kearah menjatikan diri anak didik kita. kesian tgk bangsa sendiri yg merana di bumi kelahirannya.

teropong said...

eh, ekau ni bangsa apa haaa?
mamak pm dulu kata melayu mudah lupa.ekau dah lupa ke, ekau tu bangsa apa/

fidah said...

Betul kata mpmn tu, kita bukan nak perlekehkan bagsa kita.Tapi memang betulpun. Kalau kita buat perbandingan memang ya. Cuma apa yang perlu kita buat sekarang ialah memperbaiki tuduhan tersebut supaya zaman anak-anak kita tak jadi macam tu. Barulah melayu tak hilang di dunia. Kalau tidak memang hilang pun.

Kembara Kelana said...

aku pun rasa macam tu, pirzan bukan bermaksud memperlekehkan bangsa dia, aku sokong fidah..pada pendapat aku apa saja yang blogger tulis, ada maksud tersendiri...cuma ada pembaca yang nipis telinga, tak boleh usik lansung dan cerita lansung kelemahan bangsa sendiri...kena highlight jugak sekali sekala..kelemahan tu biar sedar, kalau tak tak sedar..cara bagaimana nak baiki, nanti pirzan buat entri lain ler pulak..satu satulah... tak per pirzan, wa sokong lu...teruskan apa kau nak nulis dalam blog,

Teja said...

yuhuuu, kabare kang pirzan... hehe, melawat CDA yg banjir dek airmata td ye... salam kenal dr tuan umah CDA.

mpmn said...

tk kerana sudi singgah n beri komen ybs, fidah, teropong, teja, kk.
aku tak nak ulas apa2. cuma bg aku kita buat apa yg termampu dan dlm kuasa kita. sbgi ketua keluarga, sebagai ketua jabatan, sebagai ahli masy. aku yakin jika semua phk memainkan peranan dgn ikhlas kerana Allah segala masalah dan kekusutan akan ada jalan penyelesaiannya. pd teja jgn nangis2 lagi. air janggut dah habis berapa btl. pd sop kenapa kau terperasan bila aku kata air janggut yg baru balik dr ijtimak. ribuan org berjanggut di sana, yg kau terasa kenapa. jgn mare ya.