Friday, July 24, 2009

CIKGUKU DLM KENANGAN

tiba2 aku teringat pd cg2 yg pernah mengajar aku dulu dan kaitannya dgn diriku.
masa tu aku tahun 1 atau 2, guru yg mengajar adalah guru India perempuan. Mengajar BI. Dia ajar menyanyi dan semua murid ddk atas simen depan papan hitam. tp aku berbual dgn rakan sebelah. fikirku cg tak tahu aku berbual kerana mulut aku kumat kamit juga. aku dipanggil ke depan dan ditampar. kali pertama aku merasa penampar dari seorg guru. tp aku dah lupa nama guru tu. yg aku ingat pesan dia kalau nak keluar kelas utk ke tandas, cakap " please sir or teacher may i go out"

masa aku th 3, guru bi aku namanya thomas. dia pandai buat silap mata dgn daun terup. setiap kali dia mengajar, dia akan tinggalkan beberapa vocab utk dihafal di rumah. setiap pg waktu mandi aku akan mengingat kembali hafalan yg dibuat pd sebelah malam. satu salah eja, satu rotan.
us. muhamad guru agama islam di th 3 juga. jasa dia yg aku ingat ialah dia nak tampar bdk yg menguap tak tutup mulut. "tutup mulut tu nanti syaitan masuk" katanya.

guru kelas aku di th 4 namanya Normah. Mengjr Matematik. aku selalu dipuji kerana dpt menyiapkan kerja dgn cepat. Dia juga pernah mengamalkan kumpulan yg menang dlm kuiz akan mengetuk setiap kepala kumpulan yg kalah. kebetulan ketika itu kepala aku belum baik lagi dari luka akbt terhantuk dgn bendul bwh rmh. Lekuk kepala aku. spi skrg tak tumbuh rambut. Dia juga telah mengajar spy menjarakkan diri dari tv sejauh 10 kaki. spi skrg aku ingat.

cg ni tak pernah mengajar aku. aku pernah msk kelas dia kerana guru matapelajaran aku tak ada pd waktu tu. dia mengajar matematik. kalau nakal dia akan cubit di perut hingga berkudis kulit perut dibuatnya. sakit tak pyh cerita lagi. bila aku jadi cg, aku juga gunakan teknik cubitannya tp takle spi berkudis. aku sambung kemudian kerana aku nak ke KL sekarang juga.

2 comments:

zaijb said...

baguslahh cikgu nie, masih mengingati lagi zaman persekolahan... bagi saya kenangan di sekolah biasa2 jee... kenapa yea??? entah lahh...

mpmn said...

zai: sy hya ingat yg ada memberi peristiwa dn pengalaman dlm hdp. lagi pun sy nakal semasa di sek dulu. zai mungkin bdk baik. jadi tak le kena marah n kena denda oleh guru.