Thursday, July 23, 2009

PERISTIWA TEMUDUGA

Datang je tpt temuduga perut aku memulas, apa lagi bekejar mencari tandas. Masuk bilik utk disemak dokumen yg berkaitan, aku tak bawa pula surat panggilan belajar ke UPSI yg original. Pegawai tu semak dlm bk perkhidmatan, kot2 ada ditulis dlm BRP tp tak ada juga. Nasib baik nama aku duduk di bawah. Terpaksa telefon sekolah minta JAGA tlg htrkan surat tersebut. Kesian kat Jaga sekolah aku tu, terpaksa dia kerah van buruk dia pecut selaju-lajunya. Maklumlah sekolah aku dgn tpt temuduga tu lebih sejam perjalanan. Kopak RM20 upah duit myk kete Jaga tersebut. Bila dibuka aje prestasi yg diisi oleh PPD, PPD aku terlupa pula mengisi markah keseluruhan dan terpaksalah pegawai SPP tu mengiranya. Nasib baiklah pegawai SPP tu baik orangnya. Yang bestnya apabila masuk ke bilik temuduga, tak ada lsg soalan teori, PIPP, FPK dll tp hya sembang biasa aje. Tapi ada juga dikaitkan dgn program Pahang PKKP. Mantan Timbalan Pengarah Pelajaran Pahang. Baik sangat orangnya. Ada juga dia tya pendapat berkaitan program PPGB. Berapa org Pahang yg ikut kursus tersebut. Aku sebutlah termasuk nama Faris. Dia ingat dan kenal Faris. Dia tanya pula Faris di mana sekarang? Jadi pada member yg belum tu, semak betul2 semua dokumen yg perlu ada. Setiap yg fotostat mesti ada originalnya. Terpulanglah nak membaca n menghafal. Tergantung kpd penemuduga kita. Selamat berjaya kawan2.

7 comments:

rozita said...

Alhamdulillah.. selesai satu bab kalut dalam kehidupan u ye. Esok giliran saya pula... ari ni saya cuti konon nak menelaah skit tapi seharian dok di Subang coz tadi kami 7 beradik dgn ayah serta kak ipar telah di panggil kes bicara pembahagian harta tak alih secara faraid arwah abang kpd arwah emak yg kini jatuh kpd anak2. Pening gak nak faham bahasa undang2 ni.
Bila dah jam 1.30 baru selesai dah tu ayah ajak makan dan sambung sembang2 hingga jam 3.30ptg. Seronok bila jumpa semua but terpaksa minta diri dgn alasan nak tgk buku. Ayah saya senyum simpul je sambil menepuk bahu saya dan katanya 'insyaallah ayah doakan berjaya...jgn ko riso...periksa boleh lulus takkan bab bercakap tak boleh!'. Moga temudugaku esok berjalan lancar...insyaallah.

mpmn said...

ita skrg2nya u dpt satu lg ilmu yg diluar bdg kita. ilmu faraid dlm udg2. mgkn u blh jadi tpt rujukan bila diperlukan. bab temuduga tu, den tahu u mmg blh jwb dgn cemerlang. org hebat mcm u tak pyh nak risau n beriya sgt nak bc bk. mcm bdk2 ye. selamat berjaya

Teja said...

org2 veteren yg menyambung pengajian sllnya susah nk gagal dlm interview kecuali kalau dia membisu seribu bahasa.... mudah2an semua lulus .

Kembara Kelana said...

pijam
nasib orang tak sama...alhamdulillah

mpmn said...

teja agaknya kalau org veteran membisu tu rasanya penemuduga tu guna bhs spt puisi kot. member nak bls tak tau, jd nganga je lah.

sop nasib baik kau panggil aku pijam bkn pajam. dah rezeki aku, bila ditemuduga selalu dpt org yg baik2.

Faris said...

Pirzan,
Tahniah kerana dah selesai temuduga kau. Siapa panelnya? Aku dapat maklumat dari Awal ialah Dato' Hamid Md Shah. Kau kena dengan dia juga ke? Atau Dato Wan Mustama? Kau pun menumpang tuah sebab dia kenal aku juga ye. Insya-Allah kita semua akan lulus.

mpmn said...

aku pun kelentonglah. dua2 aku tak kenal secara peribadi hya kenal secara jauh je. ok jelah tu, janti kenal jgn tak kenal lsg