Friday, October 16, 2009

Bateri

Saya baru tukar bateri kereta. Bateri lama saya hantar caj semula. Rupanya bateri saya bukannya rosak tetapi kerana kelalaian tidak memeriksa air bateri. Air bateri dah kosong. Biasanya bateri yg diguna tahan untuk jangka masa 2 tahun. Ini baru setahun setengah dah jem. 'Human Error'.

Rugi satu tapi untung satu. Taukeh kedai tpt saya tukar bateri itu mencadangkan guna bateri yg guna air bukan bateri kosong. Katanya bateri kereta dia boleh tahun hingga 4 tahun. Caranya isi air bateri pada waktu pagi sebelum injin kereta dihidupkan. Insyaallah hayat bateri akan tahan lama.

4 comments:

ybs said...

aku pun jenis malas dan selalu terlupa nak check air bateri so aku gunakan bateri tanpa air, ok jugak, dah lbh 3 thn aku guna....

Faris said...

MPMN dan Cop,
Tak payah pakai bateri lagi baik. Ko nk tak kereta yang tak pakai bateri. Aku syorkan ko orang pakai kereta sorong. Kah kah kah.... saja melawak deepavali. Happy deepavali.

jon said...

usop..tau jaga air bateri die je..

mpmn said...

ybs, faris n jon..

sori aku baru dpt respon. baru balik dari kursus pengurusan pejabat di Grandcontinental kuantan. seminggu.

tahi hidung masin betul pengurusan hotel tu. nak guna wifi, rm10 sejam. sehari RM32. hotel lain bagi free je.

itulah sebab rumah aku dah lama tak sapu sampah.